• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Byta till billigare abonnemang Comviq - varför ny kreditkontroll?

EnKrona

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
21 April 2019
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
Hej,

Har Comviq mobilabonnemang. Tänkte nu byta till ett billigare abonnemang än jag har nu, med lägre datatrafik. Har idag 50GB, men fick ett mail om att de ska mitt ändra mitt nuvarande abonnemang genom att öka detta till 100GB vid månadsskiftet och även höja priset.

På mina sidor när jag ska genomföra bytet får jag upp denna text.

"Byt till Mobilabonnemang 15 GB
Nu är du bara ett klick från att byta till abonnemanget Mobilabonnemang 15 GB, 225 kr/mån. För att bytet ska gå igenom behöver vi göra en kreditkontroll och verifiera vem du är med hjälp av Mobilt BankID. OBS! Har du sparad surf försvinner den om du byter till ett mindre abonnemang." (Då är jag redan inloggad på mina sidor med mobilt BankID)


Varför en ny kreditkontroll?

Minns inte vilken sorts upplysning som togs när jag beställde detta abonnemang ca 2 år sedan(tror det var en full UC...?). Vad för slags kreditupplysning kan nu vara aktuell?

Annan fråga:
Nu när de själva hittar på att mitt abonnemang(verkar byta namn från 50GB till 100GB) ändras och blir dyrare, de kan väl inte dra en ny kreditupplysning för det? (jag har varit helt passiv)
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
264
Mottagna reaktioner
88
Poäng
246
Minns inte vilken sorts upplysning som togs när jag beställde detta abonnemang ca 2 år sedan(tror det var en full UC...?). Vad för slags kreditupplysning kan nu vara aktuell?

Förmodligen kör de Bisnode eller Dun & Bradstreet som det heter nu vilket de gjorde för mig, ca 1,5 år sedan.
Alternativt kanske du kan köra kontantkort ett tag?
 

Putte I Lingonskogen

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Januari 2021
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
15
Poäng
52
Har man bankkort ,Visa eller liknade, så gör Fello ingen kreditupplysning om man väljer det som betalmetod. Just nu får man dubbel surf på alla abb när man beställer fram till och med den 31 augusti
 
Senast ändrad:

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 298
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
3 och tele2 gör iaf interna kreditupplysningar, alltså ingenting som syns eller belastar för dig.

PS. Du får 30GB för 199:- på tele2. Det är ju billigare och bättre än 15GB för 225:- :)
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 361
Mottagna reaktioner
799
Poäng
677
Har man en pensionär eller student i sin familj (räcker med grundskola) kan man "koppla" comviq abonnemanget till den personen (betyder nada) och få student eller pensionärsrabatt
 

EnKrona

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
21 April 2019
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
Tack för alla tips! Lutar nu starkt åt att byta till Fello och få dubbel surf erbjudandet!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp